Præsentation

Created with Sketch.

Hvem?

Kursister på modul 3 aftenhold, som har ca. 1 års danskundervisning bag sig. Kursisterne har alle et arbejde om dagen eller natten, og derfor er tilmeldt et aftenhold.

Group 32Created with Sketch.

Hvad?

For at afslutte deres modul skal kursisterne op til en mundtlig prøve. Her skal de bl.a. fortælle om et selvvalgt emne. I dette forløbet arbejder de med emnet: Mit Danmark. Danmark kan være mange ting. Vi vil have fokus på kategorier som mad/drikke, steder, kendte personer og ikke mindst normer og værdier.

Group 24Created with Sketch.

Hvorfor?

Aftenkursisterne er tit trætte efter en lang arbejdsdag, og trænger til en mere alsidig undervisning. Dvs. en lidt med underholdende undervisning. Det kan ikke altid lade sig gøre, men i videst omfang forsøger jeg at inddrage deres personlige oplevelser eller hvad der vedrører dem personligt. De har valgt Danmark som deres nye hjem, så det ligger lige til højreben at finde ud af, hvad deres syn på landet er.

Group 31Created with Sketch.

Hvordan?

Det er altid godt med at aktivere kursisternes kendskab til emnet og det tilhørende ordforråd. En simpel brainstorm i klassen er det helt rigtige redskab. Her bliver post-it brugt, men man kunne ligeså godt bruge tavlen som fælles post-it. Kursisterne beskriver billeder om Danmark ved hjælp af diverse digitale værktøjer. Derefter skal de lave en mindmad med stikord om Danmark vha. Padlet. Men desværre går det lidt af forskellige årsager. Til sidst skal kursisterne "testes" ved at de skal fortælle kort om deres personlige forhold til Danmark.

Visuelt overblik

Undervisningsforløb

1

Brainstorm

Vi startede med en brainstorm opgave, hvor kursister skulle skrive simple stikord omkring emnet “Mit Danmark”. Eller hvad tænker de først på, når de tænker på Danmark. Alle fik nogle post-it og skulle klistre dem på en whiteboard.

Billede

Efterfølgende skulle kursister (en ad gang) vælge et tilfældigt post-it og forklare med egne ord, hvad der  stod uden at sige ordet. De andre skulle gætte. 

Brainstorm- og gætopgaven er altid sjov at lave i klassen. Det er altid en god ide at aktivere kursisternes eget ordforråd om emnet, så vi kan evaluere deres niveau. Bagefter kan man så introducere nye ord. 

Undervisningsmidler:

Whiteboard

Funktionelle:

Post-it

 

Digitale midler

Ingen

2

Billeder

I denne opgave skal kursisterne arbejde i grupper og prøve at finde så mange oplysninger om nogle billeder som muligt. Hver gruppe fik et eller 2 billeder (alt efter deres niveauer) og skulle bruge Google værktøjerne til at finde oplysninger om de forskellige billeder. Men her bad jeg dem om, at prøve at udvide søgemulighederne ved fx at finde frem til beliggenheden, navne på personerne, deres alder, hvad tingene koster osv. 

Billeder

At gøre kursisterne mere fortrolige med følgende værktøj: 

Google søgemaskinen

Google lens

Google maps

Funktionelle:

1. De fleste er fortrolig med Googles søgemaskinen, så den blev brugt flittigt. Et par stykker var en tur på Wikipedia, selv om jeg fraråder dem at bruge det pga. det sproglige niveau. Dog kunne de finde frem til Dronningens alder, familiesituationen via Wikipedia (billede 4)

2. Nogle kursister anvendte Google Lens for første gang. Fx for at finde ud, hvad morgenmadsprodukterne hed (billede 7)

3. Flere anvendte Google Maps og fandt frem til beliggenheder (billede 5)

4. Det sidste billede viste sig at være lidt svært at finde info om, for de kendte ikke ordet “ladcykel”. Så snart de fik det at vide, begyndte de at søge efter mærker og priser. Og så snakkede vi også om danskernes transportvaner. Fx det at have børn med på cykel osv. Og at det at cykle hver dag til og fra arbejde/skole er en typisk dansk ting – især med børn.

Vi fik os en snak om det danske flag. Her kunne de fleste finde frem til flagets navn og at det var det ældste flag i verden. Derefter fulgte en diskussion omkring de danske flagtraditioner osv.  

4. Youtube

Vi sluttede af med at høre 2 versioner af fødselsdagssangen på Youtube og vi læste teksten. Desværre nåede vi ikke at øve sangen.

Sang 1

Sang 2

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

Digitale midler

Google har en bred vifte af værktøjer, som er guld værd for vores kursister. De bliver brugt flittigt i undervisningen – tit på kursisternes eget sprog. Det kan man så kritisere, for de skal helst bruge det danske sprog i enhver situation. Men på den anden side skal det nye stof videreformidles på dansk. Men om værktøjet hjælper kursisterne til at løse den aktuelle opgave nemt, effektivt og kvalificeret, kan understrege, at det kan svært for kursisterne at skelne mellem brugbare oplysninger og “støj”. Desuden er resultaterne i et sprog, som niveaumæssigt ligger langt over klassens niveau, så det kan svært at gengive stoffet (Wikipedia). Men det at værktøjerne er en del af vores kursisters hverdag er en styrke, for de er ret fortrolige med dem. 

3

Mindmap

Kursisterne arbejder i mindre grupper og udfylder mindmappen med egne ord. Her kan de bruge inspiration fra brainstorm opgaven og post-it forløbet.

Billede

Semantiske:

Minmappen vises op på skærmen.

Undervisningsmidler:

Smartboarden tillader kursisterne at få et hurtigt overblik over de forskellige temaer i mindmappen.

Da kursisterne blev færdige med at udfylde mindmappen på papiret, fik jeg introduceret Padlet. Alle fik besked på at downloade app’en. Det tog lidt tid med det lykkedes til sidst. Jeg havde på forhånd oprettet en Padlet med de samme kategorier som i mindmappen.

Billede

Jeg delte Padletten i vores Google Classroom og alle grupper skulle skrive deres input i de forskellige kategorier. På den måde ville kursisterne i fremtiden kunne få adgang til mindmappen, når der ville være brug for den fx som emne til deres test. 

Men det gik helt galt. 

1. Mange begyndte at lave om på forbindelserne mellem opslagene.

2. Andre blev smidt af systemet, for det krævede åbenbart et nyt login på Google Classroom, selv om de i forvejen var logget på (mystisk).

3. De fleste havde ikke rettigheder til at redigere i opslagene.

Sådan så mine oprindelige padlet ud efter en halv times forsøg.

Billede 

Så vi endte med at samle op på de forskellige ideer på tavlen, så alle kunne blive inspireret. Dokumentet blev lagt i vores rum.

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

Digitale midler

FullScreen_capture

Som man kan læse gik Padlet forløbet helt galt. Det tog selvfølgelig lidt tid for kursisterne at downloade app’en. Jeg havde på forhånd oprettet en padlet og lagt den i vores Google Classroom, så kursisterne behøvede blot at tilgå den via vores rum (ikke behov for login). Men så enkelt blev det ikke. De fleste (på nær én it-ingeniør) havde ikke rettigheder til at skrive i de forskellige opslag. Men de kunne sagtens lave om på forbindelserne mellem opslagene, så de lavede noget værre rod med padletten. Jeg forsøgte at rette op på det, men med 15-17 kursister i fuld gang med at maltaktere padletten, blev jeg nødt til at give på og valgte at samle på på tavlen. Herfra blev det svært at sælge Padlet som et brugbart digitalt værktøj, som vi ville kunne bruge i undervisningen. Så…

1. Hjælper værktøjet dine elever til at løse den aktuelle opgave nemt, effektivt og kvalificeret? Nej
2. Har værktøjet en letforståelig brugerflade for dine elever/målgruppe? Slet ikke
3. Kan dine elever let finde resultater, dataindsamlinger eller produktioner og gemme dem? Nej
4. Er det let og ukompliceret at logge ind/oprette sig? Nej
 
Padlet er et fedt værktøj, men den lille fiasko viser, at det ikke altid er ligetil at introducere nye værktøjer i undervisningen. Set i bakspejlet burde jeg have lavet et forsøg med et par (dygtige) kursister for en sikkerheds skyld. Men Padlet havde virket fint med et andet hold, så tanken strejfede mig ikke. Jeg blev klogere…
 

4

Afslutning

Fortæl om emnet “Mit Danmark”

Vi sluttede af ugen efter med en kort præsentattion på ca. 2 minutter, hvor alle hver især skulle fortælle mig om “Mit Danmark”. Ud fra følgende spørgsmål: 

Hvornår kom du til Danmark?
Hvad var dit første indtryk?
Hvordan var det i begyndelsen? Var det hårdt? (giv eksempler)
Hvad kan du bedst lide ved Danmark?
Hvad kan du ikke lide ved Danmark?

Digitale midler

Ingen